
RekryKoulutus on työelämälähtöinen tapa kouluttaa uusia ammattilaisia yritysten tarpeisiin. Kilon Osuus-Auto on rekrytoinut uusia autonkuljettajia Suomen Ammattiakatemian RekryKoulutuksen avulla.
Kuljetuspäällikkö Timo Sorsa, minkälainen yritys Kilon Osuus-Auto on?
– Kilon Osuus-Auto on vuonna 1987 kuljettajien perustama ja kokonaan omistama kuljetusliike. Olemme erikoistuneet lämpösäädeltyihin elintarvikekuljetuksiin ja toimimme pääasiassa pääkaupunkiseudulla, jossa operoimme 35 kuorma-auton voimin. Kalustomme koko vaihtelee 12 tn jakoautosta 60 tn yhdistelmään, sisältäen jakeluautoja, puoliperävaunu- sekä täysperävaunuyhdistelmiä. Pääasiassa ajamme kaupan ja ravintolapuolen kuljetuksia, mutta kyydissämme kulkee kaikenlainen tavara, joka tarvitsee kuljetusta. Käytössämme on myös HIAB-nostureilla varustettuja ajoneuvoja, jotka hoitavat rakennustarvikkeiden jakelua asiakkaalta yrityksille ja yksityisille. Raskaan kaluston puolella meillä on kuljettajia noin 100 henkilöä ja asemapaikkamme on Kerava.
Lisäksi meillä on pakettiauto puoli ja siellä meillä on työntekijöinä on noin 90 kuljettajaa ja kalustoa noin 60 yksikköä. Pakettiautoilla ajamme pääasiassa ruoan verkkokaupan kotiinkuljetuksia, mutta myös kaikenlaista muuta pakettijakelua, asiakkaan tarpeen mukaan. Asemapaikkana on Vantaan Tammisto.
Mistä saitte tiedon RekryKoulutuksesta?
– Tiedon RekryKoulutuksen alkamisesta saimme Suomen Ammattiakatemian yhteydenoton kautta. Aikaisemminkin olimme myös tehneen vastaavan, joten toimintatapa oli tuttu.
– Kuljettajien saatavuus on ajoittain haastavaa, varsinkin pidempien sesonkijaksojen kohdalla (kesälomat). RekryKoulutuksella pyrimme vastaamaan tarpeeseen ja siinä kyllä onnistuttiin. Hyvä oli, että hakuvaiheessa pääsimme haastattelemaan, kysymään hakijoiden toiveita mahdollisesta työpaikasta ja lopulta itse valitsemaan, ketä koulutukseen otamme. Saimme tätä kautta koulutettua ammattitaitoisia kuljettajia ja he jatkavat meillä työskentelyä edelleen, siihen olemme erityisen tyytyväisiä.
Sujuva yhteistyö varmisti RekryKoulutuksen onnistumisen
– Yhteistyö toimi hyvin ja pysyimme kokoajan kartalla siitä, missä vaiheessa koulutusta mennään. Suurimmalla osalla koulutukseen valittuja oli koulutustausta täysin muuta kuin logistiikkapuoli, mutta pääasiassahan yleensä on hakijan oma kiinnostus alaan ja motivaatio oppia uutta. Koulutus sisälsi riittävästi perustietoa kuljettajan työn aloittamiseen ja pitkän harjoittelujakson aikana saimme koulutettua heille itse tarvittavat taidot, jotta he suoriutuvat itsenäisesti kuljettajan työstä.
– Kouluttajista jäi ammattitaitoinen kuva, yhteistyö oli sujuvaa ja kuljettajilla oli hyvä pohja, kun tulivat meille harjoitteluun.