Teemu Leskinen opiskelee Kemissä Suomen Ammattiakatemian 40 pävän pituisessa Kuljetusalan täydennyskoulutuksessa ja on tällä hetkellä MS Lähettipalvelu Oy:ssä työssäoppimisjaksolla.
Koulutuksen lopussa on työssäoppimisjakso, joka on kestoltaan vähintään 20 päivää. Jotkut yritykset, esimerkiksi säiliöautoliikenteessä, vaativat kahden kuukauden harjoittelun ennen kuin ovat valmiit palkkaamaan uuden kuljettajan. Työssäoppimisjakso on erinomainen paikka opiskelijalle näyttää oma osaamisensa. Toisaalta myös työnantaja pääsee näyttämään mahdolliselle uudelle työntekijälle, että tänne kannattaa tulla töihin.
Toimitusjohtaja Joni Skinnari, kerrotko hieman MS Lähettipalvelu Oy:n toiminnasta?
- Teemme erilaisia kuljetuspalveluja kaikenkokoisille yrityksille. Kauttamme järjestyvät niin pienimuotoisemmat lähettipalvelut kuin suuremmat kuormalavakuljetukset ja tietysti nopeallakin aikataululla. Lähettipalvelumme on kustannustehokas ratkaisu päivittäin toistuvien lähetysten toimittamiseksi. Suurimpia asiakkaitamme ovat valtakunnalliset isot kuljetusliikkeet, joiden lähetyksiä toimitamme.
Miten opiskelija on suoriutunut työssäoppimisjakson aikana?
- Teemu on suoriutunut työtehtävistä moitteettomasti sekä hän on selvästikin kiinnostunut kuljetusalasta. Hän on oma-aloitteinen ja osaa omatoimisesti tarttua työhön sekä kysyy rohkeasti jos on jotain epäselvää. Hän on oppinut ajoneuvon käyttöä ja trukilla lastausta sekä mobiililaitteen käyttöä. Valmiiksi suoritetut kurssit ja lupakoulutukset mahdollistavat kaikenlaisien työtehtävien suorittamisen, eivätkä siten rajoita oppimista, kuten vaarallisten aineiden kuljettamista.
Kuinka tärkeää on työssäoppiminen ja käytännön harjoittelu kuljetusalalla?
- Työssä oppiminen on erittäin tärkeää ja mielestämme opiskelija oppii parhaiten tekemällä työtä. MS Lähettipalvelu Oy tukee työssäoppijoita ja uusia työntekijöitä siten, että meillä on käytössä nykyaikaiset työvälineet sekä kalusto. Pidempään meillä työssä olleet työntekijät perehdyttävät uudet työntekijät ja kaikkien on mahdollisuus tehdä työtä itse eikä vain seurata vierestä. Rohkeus tarttua työhön, ulospäin suuntautuminen ja uskallus olla yhteydessä asiakkaisiin ovat tärkeimpiä asioita, joita työssäoppimisen ja perehdytyksen aikana tulee oppia.
Millaista yhteistyö Suomen Ammattiakatemian kanssa on ollut?
- Olemme tyytyväisiä yhteistyöhön Suomen Ammattiakatemian kanssa ja yhteistyö on ollut joustavaa. Suosittelen muitakin yrityksiä ottamaan opiskelijoita työssäoppimisjaksolle, koska se on hyvä tapa löytää uutta työvoimaa ja tutustua henkilöön ennen palkkaamista. Toisaalta se antaa myös oppilaalle mahdollisuuden oppia, saada arvokasta kokemusta ja katsoa onko ala hänelle sopiva.
- Työssäoppijoille sanoisin, että olkaa reippaita; oikealla asenteella pärjää pitkälle ja työn oppii kunhan asenne on kohdillaan, eikä turhaan ujostele. Se että osoittaa aitoa kiinnostusta ja mielenkiintoa työtäkohtaan, korvaa jopa puuttuvan työkokemuksen.
Teemu Leskinen päätti hakea paremman työllistymisen toivossa kuljetusalan täydennyskoulutukseen ja päätyi sitä kautta työssäoppimisjaksolle MS lähettipalvelu Oy:lle.
- Vuonna 2009 ajoin C-kortin ja ajoin silloin jonkin verran soranuppia eli kaikenlaista kuljetuskalustoa on nähty. Pitivät minua kuitenkin kaivurin kopissa ennemmin ja ehdin työskennellä 15 vuotta maansiirtohommissa kaivinkoneenkuljettajana ennen töiden vähenemistä ja loppumista. Ajatuksena oli aluksi alan vaihto maansiirtohommista muihin hommiin ja sähköasentajaksi mieli teki lähteä opiskelemaan. Sitä ei kuitenkaan ollut työvoimakoulutuksena, joten ajattelin käydä tämän kuljetusalan täydennyskoulutuksen. Soranuppihommia ei ollut tarjolla työssäoppimispaikaksi, joten ajattelin että kysytäänpä tuolta työssäoppimispaikkaa. Jakelupuolelta minulla ei ollut mitään aiempaa kokemusta. Olen tykänny tästä hommasta, ainakin tähän asti. Kyllähän tätä voisi tehdä lisääkin.
Mitä kaikkea olet tehnyt työssäoppimisjakson aikana?
- Alussa istuin apukuskina ja osallistuin jako- ja lastaustyöhön. Olihan se tämmöiselle kaivuriukolle ihan eri maailma ja hommaa. Ekana aamuna kun astuin terminaaliin niin tuli mieleen muurahaispesä, jota oli tökitty kepillä. Ensimmäinen viikko meni kuvioita seuratessa ja nyt sitten laitettiin jo omalla autolla ja ihan yksin liikenteeseen. Joka päivä oppii uutta.
Onko jokin tietty tehtävä jäänyt erityisesti mieleen?
- Nyt ei tule mieleen muuta kuin jakojärjestyksen teko. Niin ja kai se aika tärkeä on piipata tavarat kyytiinkin ja muistaa luovuttaa ne pois. Suurimpana haasteena on ihan uusi työympäristö ja työnkuva. Ja kapula!
Miten koulutuksesi on valmistellut sinua näihin työtehtäviin?
- Koulutuksessa sai pakolliset direktiivipäivät eli ajo-oikeuden ja ADR-ajo-oikeudet hoidettua. Kouluttajalle eli Sampolle iso peukku ja kiitokset. Kyllähän tämä on positiivinen yllätys ollut. Ajo jakeluautolla on ollut mukavaa hommaa; ei ole pelkkää istumista vaan tulee päivän liikunnat suoritettua samalla. Tässä työssä lastaus on tärkeä työvaihe. Ei riitä, että lyödään tavarat kyytiin ja siitä kipille. Lisäksi yllätyin tietotekniikan paljoudesta tässä työssä.
Miten MS Lähettipalvelu Oy on tukenut sinua työssäoppimisjaksosi aikana?
- Heti pääsi mukaan seuraamaan ja oppimaan, työhön perehdyttäjä eli kenen kyydissä alussa olin niin neuvoi kyllä ja opasti joka vaiheessa. Henkilökunta on iloista ja ystävällistä, ongelmissa on autettu. Kiitän luottamuksesta että otettiin työssäoppimaan. Lyhyessä ajassa eli viikossa olen oppinut paljon uutta asiaa. Positiivisesti olen kyllä yllättynyt ja tykännyt.
Mikä on ollut paras kokemus työssäoppimisjaksosi aikana?
- Auto pysynyt pystyssä ja tiellä, tässä ei tarvitse istua 12 tuntia, koska työ on liikkuvaa. Kapulakin alkaa olemaan jo tuttu ja olen oppinut sen käyttöä. Suosittelen muillekin kuljetusalan opiskelua. Työ opettaa ja asenne on tärkein!